El-bil – Et regnestykke

Da jeg møtte Mannen eide jeg en gammel bensin-bil. Han hadde diesel-bil. Nå har vi en el-bil på deling, og jeg er så stolt av den bilen! Følelsen av å kjøre en helt ny bil gjør meg glad når jeg vet den ikke var dyr å kjøpe eller dyr i drift.

Vi jubler når vi kjører gratis gjennom bomringen og når jeg greier å lukeparkere uten å bli stresset. Den er miljøvennlig og økonomisk, kort og smal. Den har plass nok til fire voksne mennesker, og det er veldig enkelt å legge ned baksetene om vi har mye med oss. Den lille bilen rommer utrolig mye!

Men over til regnestykket:

Bilen er en Peugeut iOn; samme bil som Mitsubishi i-MiEV og Citroën C-Zero. Den kostet 149 000 kr. Vi betalte selvsagt kontant for bilen, og har da ikke lån på kjøpesummen. Verditapet er stort på El-biler, og batteriets forventede levetid er ti år.

Jeg bor i Oslo sentrum, og jobber utenfor bomringen. 30 kr hver vei og 230 arbeidsdager i året gir 13 800 sparte kroner. Vi bruker også bilen på kveldstid og i helgene, så jeg skrur opp beløpet vi sparer på bomavgifter til 15 000 kr per år.

Årsavgiten er 425 kr, så der sparer vi 2 635 kroner i året i forhold til de 3 060 kronene det koster for en liten bensinbil.

Jeg lader på gratis ladestasjoner eller på jobb. Vi kjører ca 800 km i året med bilen, noe som gir litt over 5 000 kroner spart sammenlignet med fossilt drivstoff.

Forsikring koster ca like mye, så jeg tar ikke med forsikringspremien i dette regnestykket.

bilen min

For å oppsummere:

  • Vi sparer 15 000 kroner i året i bompenger.
  • Vi sparer 2 635 kroner i året på årsavgift.
  • Vi sparer 5 000 kroner på å ikke fylle bensin/diesel.
  • Tilsammen sparer vi 22 635 kroner i året i sammenlignet med en bensinbil!

I praksis sparer vi nok enda mer da denne bilen er helt ny og har fem års garanti. Hadde vi hatt en eldre bil måtte vi regnet med reparasjoner og flere servicer.

  • Etter seks år har vi spart like mye som bilen kostet oss å kjøpe.

Kult, ikke sant?hits