I Norge er mange avhengige av bil, men hvor mye bil folk trenger overvurderes ofte. Vet du hvor mye det faktisk koster deg å prioritere bil?

Jeg er sjelden ute og aktivt «preker» om fordelene med å være en sparegris og om hvor lykkelig jeg blir av å bruke penger kun på ting som gjør meg lykkelig(bortsett fra her på bloggen da). Men når venner som bor i byen mener en bil hadde vært «kjekt å ha» klarer jeg ikke å holde meg. Å vente med å prioritere bil til det er et faktisk behov lønner seg veldig. I tillegg til kostnader er det å holde bil midt i Oslo å be om trøbbel, spør du meg. Å finne en parkeringsplass er et kapitel for seg. En gratis plass enda verre. Så skal det måkes snø – bilen må flyttes. Og gateparkering fører som kjent gjerne til en bulk eller to i løpet av året. Bilen må følges opp med vask, service og EU-kontroll, og av og til en uunngåelig reparasjon. Og enda har vi ikke vært inne på miljø-aspektet ved bilholdet!

Man kan kjøre en del tog(og til og med taxi) for det det koster å eie og drifte en bil. For de som trenger bil av og til kan jeg anbefale Bilkollektivet. Jeg var medlem der da jeg hadde selgerjobb. De har biler mange steder og det blir enkelt å dokumentere bilutgifter, om man skulle trenge det. Jeg har ikke prøvd «bilens airbnb» Nabobil, men det er absolutt en interessant ide! Noen som har prøvd?

bilen min

Når jeg forteller om bilen vår(overraskende ofte havner jeg i bilprat..) blir jeg som regel spurt om vi bare har den bilen. Så klart har vi «bare» den bilen! Det er nok kostnader med en bil som faller i verdi, trenger forsikring, skal betales årsavgift på osv. At folk kan tro at vi, som bor midt i byen, jobber i nærheten av der vi bor, er friske og raske og ikke har barn skulle ha MER enn en bil gir en indikasjon på at det er mange overdimensjonerte bilparker i dette landet. En liten bil er mer enn nok for denne familien. Mannen må av og til bruke bil i jobbsammenheng, og har derfor fått et bil-tillegg i lønnen som mer enn dekker det bilen koster oss i året. Vi får besøkt familiene våres billigere enn om vi skulle ha tatt tog eller buss og har til og med hjulpet venner å flytte med den lille bilen. Det er ikke alltid bare bare å være el-bilist, men stort sett er det veldig gøy, og økonomisk sett er det bare fordeler.

Hvor mye bil trenger du? Er bil din hobby? Tør du å regne på hva bilen faktisk koster deg?

Jeg anbefaler alle i en bilkjøpsprosess, og de som har mye bil, til å sette seg ned å tenke på det faktiske behovet. Hva bruker dere bil til? Kan noe av bilbruken kuttes ut eller erstattes med kollektivtrafikk eller samkjøring? Hva må gjøres annerledes i husholdningen dersom det ikke var to biler tilgjengelig? Må bilen være stor og ny? Hvor mye er det verdt å ha en bil nummer to? Hvor mye skal man betale for å gi en borteboende student tilgang på bil når han eller hun en sjelden gang er hjemme?

Både verdifall og bruk av bil er store kostnader. En ny bil kan koste opptil 100 000 kroner i året kun i verditap. Dårligere investering skal du lete lenge etter! Og den faktiske kostnaden ved å bruke bil er to til tre ganger så høy som det du betaler for drivstoffet.

For å regne ut hva bilholdet koster må du ta med årsavgift, forsikringspremier, estimert verditap, drivstoffkostnader, bompengeutgifter, prisen for EU-kontroll, service og eventuelle reparasjoner. For de med billån kommer renteutgifter i tillegg.

Og helt til sist må vi se på alternativkostnaden, altså hva du kunne brukt pengene på hvis du ikke hadde bil eller klarte deg med en billigere bil. Pengene kunne vært satt i arbeid i f.eks et aksjefond, eller du hadde hatt råd til mer ferie.

Frister det å gjøre noe med egen bilsituasjon?