Hvordan du kan spare penger på mat er temaet i den nyeste episode av Pengesnakk podcast. Den ligger nå og venter på deg der du hører på podcast.

Pengesnakk podcast

Trykk på bildet for link til iTunes

Utgangspunktet for episoden er de tipsene dere som får e-postene min sendte meg før sommeren. Dere sendte meg så mange bra sparetips! Jeg har plukket ut de som handler om hvordan vi kan spare penger på mat.

Alle tipsene jeg deler i podcasten skal du også få her. Hvor mange av de 72 tipsene bruker du for å spare penger på mat:

Bli en matredder
  1. Ikke kast mat!
  2. Spis opp maten. Bruk opp ingredienser og spis rester.
  3. Kjøp mat som er nedsatt pga dato. Ofte er det ikke noe galt med varen, og den kan ofte fryses ned eller tilberedes før nedfrysing.
  4. Ta en jevnlig sjekk i frysen og kjøleskapet så du faktisk bruker opp det du har før det utgår på dato.
  5. Hold det ryddig i kjøleskapet og fryseren. Da beholder du oversikten og reduserer eget matsvinn.
  6. Bruk appen «Too Good To Go» til å kjøpe billig mat og redusere matsvinn på samme tid!
  7. Oppbevar grønnsaker riktig, og f.eks vårløken holder seg en måned i kjøleskapet! Mindre matsvinn er nesten en form for sparing i alle fall.
Planlegg
  1. Planlegg måltider.
  2. Skriv ukemeny. Sett av tid, for eksempel en søndag, og planlegg hva du skal ha til middag den kommende uka.
  3. Se hva du har i fryser og kjøleskap samt i skapet med tørrvarer. Ta utgangspunkt i det du allerede har. Kanskje du har noen meieriprodukter eller grønnsaker som bør spises snart? Sjekk også kalenderen, kanskje det er en dag eller to som blir spesielt travel og det er mest praktisk å ha planlagt en restemiddag?
  4. Handle kun det du mangler for å lage ukens middager.
  5. Handle kun en gang i uken.
  6. Lag en 6-ukers middagsplan, da vet du hva du skal handle inn til enhver tid.
  7. Planlegg inn en restemiddag i ukemenyen.
  8. Lag lunsjliste på søndager. Kjøp inn på mandag.
  9. Mange tenker bare at de liker ikke nistebrød, og bruker enormt mye på impulskjøp av mat ute. Med god planlegging kan man lage digg og billig nistemat hjemme søndag, ha porsjoner i frysen, og grabbe fra en travel morgen, så er det tint til lunsj. (Eksempel: lunsjmuffins, lefser med laks og kremost)
  10. Ha restemiddag en til to ganger i uken. Det er alltid noe igjen etter tidligere måltider som kan brukes som base. Alternativt, legg frem det du har og kall det kjøleskapbuffé.
  11. Ha en dag hver annen uke hvor det er om å gjøre å lage middag på det som finnes i tørrskapet og i fryseren.
Skriv handleliste
  1. Ha med handleliste, og kun kjøpe det som står på lappen.
  2. En handleliste som er skrevet på forhånd med hånd. Husk frokost, lunsj, middag og kvelds.
  3. Handle mat på et tidspunkt hvor det ikke er så mange folk i butikken, for eksempel mandag eller tirsdag kveld.
  4. Dra i butikken når du er mett. Alltid spise før man går i matbutikken. Handle ikke mat sulten. Ikke handle på tom mage.
Lag matpakke
  1. #teammatpakke, du sparer enormt mye.
  2. Ta med påsmurt matpakke! Billigere enn å kjøpe lunsj ute. Og ikke minst – man faller ikke for unødvendige fristelser. Helt plutselig er man ute lengre enn man tenkt seg og må spise. Da er det digg å ha noe godt i sekken istedenfor å må bruke penger på en café. Ha alltid en matpakke på lur, særlig på reise enten det er med bil, buss, tog, fly eller båt. Mat på bensinstasjoner, flyplasser og tog-kafeer er dyrt!
  3. Ha med matpakke på jobb, eller kjøp et brød/knekkebrød og ha pålegg i kjøleskapet om du har det på jobb.
  4. Et annet tips er å kjøpe pålegg som man kan ha i kjøleskapet på jobben – en slags team matpakke det og. Sparer tid på morgenen da jeg kan smøre knekkebrød med det jeg har i kjøleskapet i lunsjen. Sparer 20-25 kr hver dag sammenlignet med kantinematen.
  5. Ha med egen flaske med vann istedenfor å kjøpe når du skal ut.
  6. Lag ekstra til middag som du kan ha med til lunsj dagen etter
  7. Ha med matpakke og vannflaske på reise. Det er en helt fantastisk følelse å gå forbi kioskene og serveringsstedene på flyplassen og vite at du sparer hundrevis av kroner ved å ha med egen mat/drikke.
  8. Jeg har alltid vann og eple i veska. Skal jeg i farta over mange timer har jeg matpakke og kaffe med meg. Før brukte jeg mange penger på kiosk.
  9. På utflukter pakk ned litt variert tilbehør i tillegg til brødskivene og vannflasken. F.eks. frukt, gulrøtter, kjeks, bakverk, mellombar, nøtter etc. På den måten blir det mye mindre mas om å kjøpe noe på veien fra barna, og lettere å unngå fristelsen av å kjøpe noe.
  10. Köp aldrig kaffe eller annat på kiosk. Ha istället alltid frukt/ bröd(ni norrmän likar bröd) i väskan.
Følg med på tilbud og gode priser
  1. Bruk appen «Mattilbud».
  2. Kjøp inn i større kvanta når det er tilbud på varer du vet du bruker jevnlig. Når det er relevant: Frys ned i porsjonspakker.
  3. Storhandle ut i fra gode tilbud. Men husk!! Ikke øk forbruke på en dagligvare bare fordi du kjøpte mye av det (feks juice/brus og lignende).
  4. Kjøp ikke masse av en ting fordi det er billig, blir bare dyrt om du allikevel ikke spiser det.
  5. Hamstre eks. vaskemiddel, mel, leverpostei, ost (jeg rasper gjerne 8 kg Norvegia en kveld og fryser ned til bruk på pizza, gratenger etc) når det er på tilbud.
  6. Kjøp mat som er nedsatt pga av dato. Kan fryses ned også.
  7. Ved kjøp av grønt og frukt så kjøp den billigste versjonen – den eneste grunnen til at det er lav pris på f.eks. first price gulrøtter er at de ikke er like estetisk fine å se på.
  8. Kjøpe mat på tilbud, husk fortsatt brukbar etter dato.
  9. Sjekk tilbudsavis for din lokal matbutikk når du skal kjøpe pålegg og middag. Jeg har spart flere tusen etter at jeg har begynt med det. Vi har fire barn som er glad i ostesmørbrød fra micro eller ovn, pizza, lasagne div. grateng. Kjøper for eksempel flere pakker med ost når kg-prisen er ca halvparten av den vanlige og sparer store summer bare på det. 10-/ og 20- kroners markeder er også kjekke for å gjøre kupp av hermetikk og tørrvarer. Trikset er også å holde seg kun til handlelisten man har satt opp på forhånd.
  10. Prøv ut billigmerker og rimelige alternativer på omtrentlig samme vare. Ikke alt faller i smak eller virker like bra, men finner du noe du liker hold deg til det. Gjør det selv om du har penger på konto, ikke bare mot slutten av lønningen.
  11. Kjøp kjøttdeig i større kvanta eller når det er tilbud. Vei opp det du bruker til en vanlig middag. 200 gr pr person for eksempel. Ha i brødposer og klem flate. Fryses i stabel. Sparer penger, tid og plass i fryseren! Disse flate kjøttdeigpakkene tiner på null tid og er klar til å brukes med en gang de tas opp fra fryseren.
Matbudsjett
  1. Matbudsjett.1500 i uken på 4 stk. Tar ut penger til mat hver lønningsdag og fordeler på 4 uker.
  2. Bli medlem i kundeklubber som «trumf», «coop medlem» og «Æ» og du sparer opp penger hver gang du handler
  3. Sjekk SIFOs referansebudsjett for å se hvor lite du kunne ha brukt på mat.
Gjør det selv
  1. Lag mat fra bunnen av.
  2. Hvis brød spiller en betydelig rolle i ditt daglige kosthold: Bak ditt eget. Bak hver helg.
  3. Bak ditt eget polarbrød/rundstykker/boller/pizzasnurrer/ kanelsnurrer el. og frys ned. Neste gang du skal på en utflukt, kan du ta med noen rett fra fryseren. Sparer mye på å ikke la deg friste av å kjøpe bakverk på bensinstasjonen.
  4. Brygg ditt eget øl.
  5. Dyrk dine egne grønnsaker og urter.
  6. Bruk restemat, og ikke vær redd for å eksperimentere med nye måter å bruke opp ingrediensene du allerede har.
  7. Drøy kjøttmiddager med bønner og linser(sunt også).Fungerer fint i bl.a. supper, gryter og taco.
  8. Lag yoghurt hver helg. Lørdag kveld tar jeg en liter helmelk og varmer til ca førti grader, og så rører jeg inn tre spiseskjeer yoghurt, og så lar jeg det stå natten over på førti grader. Vips, økologisk yoghurt til frokost hele uken (lager over night oats).
  9. Søndager bruker jeg gjerne litt av tiden på å f.eks lage en god bondeomelett (type ti egg og masse grønnsaker, gjerne litt cottage cheese), steker en «bakk» med grønnsaker i ovnen, griller eller steker fire-fem kyllingfileter, og koker noe pasta eller ris. Litt avhengig av hva jeg har for hånden og hva jeg har lyst på. Og så pakker jeg lunsjer i plastbokser med lokk, slik at jeg kan ha med utover uken. Noen dager har jeg bare med meg brødskiver og et par kokte egg, og så har jeg en kaviartube liggende på jobben. Spart mye penger på å ha med mat hjemmefra de siste månedene.
  10. Plukk bær (gratis, sunt, trim)
  11. Lag store middagsporsjoner og frys ned porsjonsvis. Dette kan varmes opp hvis du jobber turnus, og må ha middag med deg. Eller om det bare er du er hjemme.
Enda flere tips
  1. Handle med en venn på Grønland og spise på indisk vegetarmat restaurant for 35 kroner.
  2. Lage noe ferdigmat å ha ferdigmat når man kanskje en annen dag er i farta.. har hørt at pizzasnurrer er en innertier, skal prøve selv.
  3. Kutt ut den dyre, daglige kaffekoppen fra den lokale kaffesjappa. Å brygge kaffe er ikke mirakelarbeid – du lager like god og mye billigere kaffe selv med de samme bønnene og enkelt utstyr. Skaff deg en termokopp hvis du er avhengig av kaffe på farten.
  4. Hvis man er glad i Classic Wok blanding fra frysedisken; gå på Kiwi og handle alle ingrediensene ferske selv. Kutt og frys ned. Det gir 7 porsjoner til 4,33kr per porsjon, mot 15,90 ferdig kjøpt. Tok meg nøyaktig 28 min å kutte, pakke og fryse, samt nesten 12kr spart per middag per person.
  5. Lag en porsjon ekstra med middag (og legg det i en boks før man spiser middag). Dette blir lunsj dagen etter!
  6. Sjekk instagramprofiler og bloggere som skriver om mat (fattig.student og trinesmatblogg for eksempel) for inspirasjon til enkel, billig og sunn mat til familien før ukeshandel. Etkjokken.com for vegetaroppskrifter.
  7. Ha en picknick med vänner där alla tar med sig vars en rätt.
  8. Drick vin hemma, vann ute ( restaurang/bar) Och inte tvärt emot.
  9. Dette fungerer like bra på jobb, som i parken eller på stranda: Husk kaffe eller varmt vann på termos så kan alle nyte varm drikke. Drikkeflaske med vann som holder temperaturen er også bra.
  10. Kjøper aldri brus eller sjokolade i kantinen på jobben – flere kroner spart. Det er nok av søt servering på fredager.
  11. Ikke drikk brus
  12. Istedenfor å gå på restaurant – ha en kveld hjemme med venner/din kjære hvor dere lager middag sammen. I tillegg til kosen så er det svært mye billigere.
  13. Rydd i kjøleskapet 1 gang i uka.
  14. Bli bevist på hva råvarer koster. Jeg fikk sjokk da jeg fant ut at favorittretten min kostet nesten 300 kr for 2 personer Favorittretten er kylling fajitas så er ikke så fancy, selv om vi lager alt fra bunnen.
  15. Babymat. Under matlaging, sett til sides litt og litt av ingredienser i en bolle, kok, Moss medalje stavmikser, ha på glass og kjøl ned for å slenge i fryseren! Det er ikke særlig med arbeid, du har full kontroll på innhold og du sparer penger i lengden 🙂

Tusen takk for alle de fine tipsene, og lykke til med å spare penger på mat.