Brukte 35 000 kroner på sommerferie til Legoland

Aug 15, 2023

Jeg kunne ønske jeg kunne gi deg "Legoland på budsjett". Her er istedenfor et ærlig innlegg om hvor mye vi brukte på 6 herlige dager i Danmark.

Reise

Vi reiste med båt fra Larvik til Hirtshals. Det kostet oss 4 261 kr. Vi kjøpte med buffé begge veier, så vi hadde sitteplass hele båtturen. God mat var det også. Fordi vi reiste med barn valgte vi de dyreste reisetidene, for å slippe å stå opp midt på natta , eller ankomme Larvik 02:00. Det er altså mulig å betale mindre for samme båtreise som vi tok. Prisene er nok høyere midt i fellesferien da vi reiste også.

Vi kjørte elbil og fordi vi tok båt holdt det med 2 ladestopp totalt. Prislapp: 444 kr. (med mindre jeg skriver DKK, er alle beløpene i dette innlegget NOK).

Det var stor stas for mine små å ta en så stor båt, se barneshow og spise reker i bufféen, og deilig for oss med færre timer i bil.

Overnatting

Vi bestemte oss for å dra til Legoland på ferie allerede før sommeren i fjor. Hvor vi skulle overnatte måtte også avgjøres. Alternativene vi sto mellom var:

• Legoland hotell
  • Ninjago hytte i Legoland Village
  • Lalandia
  • Airbnb i Billund
  • Airbnb utenfor Billund

Alle alternativene har sine fordeler og ulemper, og ville sikkert blitt bra. Vi valgte Lalandia av flere grunner:

1. Bra å ha et kjøkken på hytta. Å kunne lage mat i selv var økonomisk og deilig når vi skulle være på tur en hel uke.
  2. Det så veldig gøy ut med alle aktivitetene i Lalandia.
  3. Hotellrom er kjedelig for de voksne når barna sover. Deilig å ha to soverom og en stue.
  4. Fint med gåavstand til Legoland. Brukte ikke bilen til annet enn en tur på en stor matbutikk i løpet av hele uka.

Lalandia er et gedigent hytteområde med ulike typer hytter og et senter som inneholder masse ulike aktiviteter, shoppingmuligheter, spillrom, restauranter og supermarked.

Vi elsket badelandet Aquadome, og brukte mange timer i bølgebassenget, de små skliene, barnebassenget, lekeområdet med vannsprut, badstue, boblebad og turde etterhvert å ta noen større sklier også.

Klar for en ny dag på Lalandia-senteret

Det ble også noen turer på lekelandet Monky Tonky Land, flere runder bowling, klatring i klatrevegg, trampolinehopping, minigolf og utendørs klatretårn. Det hadde holdt med 2-3 dager her, men vi koste oss hele uka. Det var nok å gjøre til at vi holdt oss unna butikkene og spill som kostet penger, men siste kveld tok vi middagen i en av resturantene her, og fikk også med oss et kveldsshow. Ikke en ferie Tom og jeg hadde reist på alene, men med to aktive gutter var dette helt supert.

Vi betalte noen hundrelapper for strøm og vann. Utvask var inkludert i leieprisen. Vi kunne leid sengetøy og håndklær for 165 kr per person, men dette valgte jeg å ha med selv.

Oppholdet på Lalandia kostet oss totalt 18 279 kr for 6 netter.

Hytteområdet er så stort at det gikk et lite tog fra hyttene og til senteret et par ganger i timen. Deilig når det regnet mye. Ellers var det fint å gå fordi det var så mange bra lekeplasser langs veien:

Så glad kan man bli når man endelig vinner over barna i bowling.

Legoland

Vi valgte å være i Legoland i 2 dager, og det er jeg glad for. Etter første dagen tenkte jeg at det hadde holdt med 1 dag i denne parken, men mange aktiviteter fant vi først på dag 2. Det er også fint å ikke måtte stresse rundt for å få med seg alt. Det er mye å se og gjøre her.

Ulempen med å være 2 dager i parken er at alle tilbud på inngang til Legoland gjelder 1-dagsbilletter. Jeg hadde kode for å få med et barn gratis, og også 2for1, men de kunne ikke brukes når jeg valgte 2-dagsbilletter. På vei ut av parken siste dagen så jeg er skilt med "kom tilbake i morgen for kun 99 kr", men vet ikke om det er noe som alltid gjelder. Uansett var dag 2 billig når man først har betalt for dag 1, og siden vår yngste ikke har fylt 3 år enda kom han helt gratis inn.

Billetter: 2 456 kr

Skal du til Legoland anbefaler jeg deg å laste ned appen og snakke med noen som har vært der før. At vi tilfeldigvis møtte noen dagen før som fortalte hva de likte best førte til at vi fikk en fantastisk opplevelse i Legoland. Det er kø midt i fellesferien, og noen attraksjoner hadde køer på rundt 45 min.

Ikke verdt det: Lloyds Laser Maze (krabb under og hopp over laserstråler).

Verdt det: Emmet´s flying Adventure (en berg- og dalbane der du sitter helt stille, og kjører på en realistisk måte gjennom et legolandskap).

Vil sterkt anbefale å komme til parken 10 min før det åpner. Da har man mellom 1 og 2 timer til å kjøre attraksjoner som senere på dagen har mye kø helt uten venting. Fra klokken 12 var køene lange.

Glad vi snublet over akvarium med hai og mye annet kult (vi gikk tilfeldigvis inn i Atlantis by SEA LIFE uten å forstå at det var et stort akvarium). Vi likte også de 2 ridder-showene, spesielt det med hester og hoffnarrer. Kjempestemning!

Man burde holde seg unna LEGO shop om man ikke vil bruke masse penger. Selv endte vi opp med å shoppe for 2 275 kr her inne. Og vi trengte virkelig ikke mer Lego. Men gøy er det, og som lego-entusiaster synes vi det var bedre å bruke penger på Lego enn tilfeldig shopping på Lalandia eller danskebåten.

Vi hadde hørt mye negativt om maten i Legoland, og pakket med oss matpakker, drikke og snacks. Men med lange dager var det godt med et ordentlig måltid og sette seg ned litt. Maten var helt ok, og kostet oss totalt 1 624 kr.

Mat

Total brukte vi 7 509 kroner på mat i Danmark. Glad vi spiste på hytta til alle måltider i starten av uka, så det gikk fint å unne seg de to måltidene i Legoland + middag ute de to siste kveldene. Den ene kvelden dro vi på en billig pizzarestaurant i Billund, mens den siste spiste vi på Lalandia og fikk med oss kveldsstemningen der. Totalt 2 263 kr på å spise ute, og 3 622 til mat og dagligvarer på hytta.

Og den kursen… Det står 920 kr på kvitteringen fra den siste middagen, men siden det er danske kroner er det 1 414 norske kroner. Kursen har ikke vært på vårt lag i sommer, og vi betalte ca 1 krone og 50 øre for hver danske krone vi brukte. Frustrerende for oss som er vokst opp med at danske og norske kroner er sånn ca like. Men sånn er det. Middagen var god den, og at vi fire er ute og spiser sånn hører til sjeldenhetene.

Omtrent like sjeldent som at jeg unner meg en luksuskaffe til 53 kroner, som jeg gjorde i Danmark. 82 norske kroner ble jeg trukket for den...

Nå er jeg i gang med å resirkulere minnene

Jeg tar vare på ferien i form av en film jeg lager og kan vise familien, og bruker bildene i albumene guttene får for hvert år de har levd. Det gjør at vi kan glede oss over ferieminnene fra sommeren 2023 i Legoland og på Lalandia lenge etter at ferien er over.

Reisen kostet oss totalt 35 224 kroner.

Vil du ha mer Pengesnakk?

Legg igjen navn og epost under, så får du med deg de beste tipsene og nyhetene fra meg.

Jeg behandler informasjonen din trygt, og du kan når som helst melde deg av lista.