6 tips til deg som vil ha mer ut av tiden din

planlegging Nov 20, 2022

Hvorfor klarer noen "alt", mens du stadig prokrastinerer og alltid har dårlig tid?

Vi har alle 24 timer i døgnet, så vi stiller i utgangspunktet likt. 

I denne videoen deler jeg seks tips som har hjulpet meg til å få mer ut av dagene mine. Du finner dem også oppsummert i tekst under.

 Men før vi begynner: 

Hva skal du med mer tid? Hvorfor skulle du også ønske at døgnet hadde 26 timer? Hva hadde du brukt den ekstra tiden til? Uten å vite hva vi ønsker mer av blir det vanskelig å få følelsen av å ha bedre tid. Følger du alle produktivitetstips i verden, står opp klokka 5 for å rekke alt, blir ferdig med jobbene dine på rekordtid men fortsatt ikke tillater deg å slappe av fordi "målet" er å være produktiv og effektiv?  Da hjelper det ikke på med 6 tips til. Så definer hva du ønsker få bruke tid på før du setter i gang med å "lage deg mer tid".

Å ha et mål om å slappe mer av er flott. Det kan bidra til at avslapping skjer med god samvittighet og at du får tatt ordentlige pauser. Målet er ikke å være produktiv hele tiden, men å være produktiv med noe så du kan bade oftere, se mer på serier, ha tid til lange kafébesøk helt alene eller lese bøker uten å skulle telle sider eller antall bøker du rekker å komme gjennom.

Er målet ditt å få lansert den businessdrømmen du har eller skrive den boka? Da er målet å finne lommer til å jobbe med det i løpet av dagene dine.

1. Tidsregistrering

Å skrive opp hva du faktisk driver med i løpet av dagen gir verdifull innsikt. Jeg bruker en enkel notatbok og skriver opp gjennom dagen alt jeg har gjort og hvor lang tid jeg har brukt på hver oppgave. Jeg skriver kun opp i arbeidstiden, men har du ønske om å bruke fritiden din bedre er det lurt å gjøre dette hele døgnet i noen uker for å identifisere hva du kan gjøre mindre av for å ha mer tid til det du ønsker.

Et excel-dokument kan fungere bedre enn penn og papir hvis du vil se totalen over tid. Hvor mye tid bruker du egentlig på møter? E-post? Sosiale medier? Ulike prosjekter? Kunder?

Tidsregistreringen har gjort meg mer effektiv og gjør at jeg kan se at jeg faktisk har jobbet med de tingene jeg ønsket å jobbe med i løpet av dagen. Jeg har også blitt flinkere til å jobbe lengre med en oppgave før jeg bytter (har fortsatt litt å gå på her, og det vet jeg nettopp fordi jeg driver med tidsregistrering!) Derfor vil jeg anbefale deg å gjøre det samme. Prøv det i alle fall i 1 uke!

2. Bruke mindre tid på sosiale medier

Å logge av sosiale medier er et godt tips til deg som vil ha mer ut av dagene dine. Men hvordan få til det? Jeg jobber en del på sosiale medier, og har brukt det som en unnskyldning for å ikke gjøre noe med de dårlige mobilvanene mine. Jeg har vært som de andre på bussen; rett opp med mobilen uten at det er noe spesielt jeg skal. Og det har sjeldent vært jobb jeg driver med.

Hva bruker du din mobiltid på? Skriv gjerne ned hva du tror før du går inn i mobilen din og sjekker skjermtiden. Fikk du også deg en overraskelse. Her må det da være tid som kunne vært brukt bedre? 

Jeg logger ikke av eller sletter appene til Instagram, TikTok, YouTube og Facebook, men jeg ønsker å bruke dem bevisst. Enten jeg skal kose meg eller dele noe med følgerne mine vil jeg at det skal være bestemt av meg. Det er ikke noe god følelse å plutselig merke at man har scrollet i en halvtime når planen var å sjekke når bussen går.

Mitt første tips er derfor å flytte litt rundt på hvor appene er plassert i mobilen din. Å gi dem en ny plass gjør at kroppen ikke trykker deg inn av gammel vane (høres kanskje rart ut, men prøv!). 

Det andre tipset blir å skru av alle "notifications" fra sosiale medier. Jeg har kun lyd på sms og telefon. E-post og sosiale medier gir meg ingen signaler gjennom dagen. Det senker skjermtiden i tillegg til at jeg får jobbet lengre strekk i fred uten å bli forstyrret av pling og meldinger.

Å bruke mindre tid på sosiale medier gir dobbel gevinst. I tillegg til tiden som bare forsvinner når vi er på mobilen, er det dette tidsstresset vi ikke kommer oss unna. Vi gir aldri hjernen og øynene våre en ordentlig pause når vi benytter hvert ledige minutt med å servere underholding, info og inntrykk rett i fleisen våres. Så prøv aktivt å ikke ta opp mobilen neste gang du setter deg på bussen. Det er det som er avslapning og mulighet til å tenke egne tanker, ikke lese andres.

Jeg elsker mobilen og alt vi kan få tak i av både underholdning og informasjon, men den kan være en skrekkelig tidstyv.

3. Kjøpe hjelp

Har du fulgt meg en stund vet du at jeg egentlig er fan av å gjøre ting selv, for å spare penger. Men når vi også har som mål å bruke tiden vår best mulig viser det seg at det er ting det lønner seg å sette bort.

Jeg har i ale fall blitt flinkere til det i firmaet mitt. Den nye nettsiden min er satt sammen av en freelancer, bildene er tatt av en fotograf, og videoen i dette blogginnlegget er ikke redigert av meg. I hjemmet har jeg testet vaskehjelp, men fant ut at det ikke passet for meg. Barnevakt er noe vi betaler for og vi har også matkasser med middager levert. En skikkelig luksus som sparer oss tid i hverdagen. 

4. Minimalisme

Hva har minimalisme med tid å gjøre? Ganske mye! Hvis du summerer opp hvor mye tid du bruker på å lete etter ting, hvor mye tid du bruker på daglig rydding, større opprydningsprosjekter innimellom, innkjøp av ting du egentlig allerede har, men ikke vet hvor, research og innkjøp av nye ting du heller ikke trenger ser du timene løpene i gal retning. 

Legg til alle ekstra minuttene daglige oppgaver tar på grunn av rot. I filmen bruker jeg eksempelet oppvaskmaskin, og hvor mye raskere det går å tømme den når jeg vet hvor alt skal, ikke må rydde vekk noe eller løfte opp noe annet for å få plass der jeg skal plassere f.eks müsli-skålene mine. Å holde det rent går også utrolig mye raskere når man har færre ting som må holdes rene, og færre ting som må flyttes på når vi skal vaske.

Visste du at jeg har laget et helt kurs i praktisk minimalisme? Der går vi gjennom alle prosjektene som til slutt vil gi deg et roligere hjem uten alle tingene du har nå, men ikke trenger.

Det kan du lese mer om her:

5. Ha en gjøremålsliste

Hvordan skal du få brukt tiden din på det du ønsker når du ikke har definert hva du ønsker å få gjort? Det sier seg selv at det blir umulig. Så skriv opp de aller viktigste tingene du skal få gjort. Hold listen din til maks 5 ting om dagen. Å skrive ned tingene gjør at du kan bruke hjernen din til å tenke nye tanker, ikke huske ting.

Det er noen feller man kan gå i når det gjelder gjøremålslister. Den jeg havnet oftest i var å gjøre den alt for lang. Med 12 punkter på to-do-lista ble dagene ustrukturerte og uproduktive. Jeg ville gjerne få unna oppgaver og valgte de minste først. Med for mange punkter på dagsorden førte det gjerne til at jeg ikke fikk startet på det som egentlig var viktig å få jobbet godt med. Så rådene mine nå er å ha få, og å spare de enkleste til slutten. Jeg starter med den store tunge, som å planlegge et foredrag f.eks - fordi jeg fungerer best tidlig på dagen, og det gir meg mer giv utover i dagen å ha jobbet med noe viktig enn å ha bare surret med små oppgaver, selv om de også må og burde gjøres. Så færre ting på lista. Hvis alt er viktig blir liksom ingen ting viktig. Hva er det viktigste å få gjort. Dette gir meg også muligheten til å bli ferdig. Som jeg aldri ble før, og hadde med meg stress inn i ettermiddagen ganske ofte. Anbefales ikke!

6. Bruke stoppeklokke

Det finnes utrolig mange kjedelige oppgaver. Mange av dem må gjøres uansett om vi vil eller ikke. Men hvor lang tid tar det EGENTLIG å henge opp en klesvask? Bestille den legetimen? Komme i gang med det nye prosjektet på jobben eller kaste tingene du ikke trenger i boden? Sett stoppeklokka på 5, 10 eller 15 minutter og kom i gang! Det gir alltid meg en skikkelig motivasjonsboost!

Bruk gjerne klokka på mobilen, men da med stemmestyring så du ikke havner inn på alle distraksjonene telefonen din har å by på ;)

Når vi tar tiden ser vi hvor raskt vi faktisk får resultater. Å ta ut av oppvaskmaskinen tar faktisk bare et par minutter. Samme med å skifte på senga. Å bruke mer tid på å grue seg til en oppgave enn den tar å faktisk få gjennomført er dårlig bruk av tid det :

Jeg pleier også å spørre meg selv hvorfor jeg har så mye motstand mot å gjøre akkurat denne oppgaven, og så utfordrer jeg meg selv til å gi motargumenter. Å kun gjøre noe i 5 minutter er vanskelig å argumentere sterkt mot, og da er jeg plutselig i gang. De første minuttene er faktisk de aller viktigste i et prosjekt. De er forskjellen på om du er i gang eller ikke. Og er du ikke i gang, da får du ikke avsluttet det heller.

 

Vil du ha mer Pengesnakk?

 

Legg igjen navn og epost under, så får du med deg de beste tipsene og nyhetene fra meg.

Jeg behandler informasjonen din trygt, og du kan når som helst melde deg av lista.