Digital minimalisme og Inbox Zero

Pleier du også å slappe av med mobilen?

Jo mer jeg tenker på det, jo mindre tror jeg hjernen min er enig i at det er avslapping vi driver med, der jeg sender tusenvis av impulser på kort tid fra mobilskjermen.

Digital minimalisme må ikke være å bli skjermfri, men kanskje ha mer skjermfri tid og la den tiden vi bruker foran skjerm faktisk være til nytte for oss på en eller annen måte.

Minimalisme er mer enn å kvitte seg med ting.

Det handler også mer om hva du beholder enn hva du kvitter deg med. Jeg har startet med å minimere mitt digitale liv, og har noen tips til deg.

Hør podcastepisoden om digital minimalisme her!

Digital minimalisme gir deg mindre stress og høyere produktivitet. Vi kaster bort mindre tid på å lete etter det vi trenger, og vi bruker tiden vår mer bevisst.

Høres ikke det bra ut?

Inbox Zero

 For noen måneder siden hørte eller leste jeg et sted:

"Don't check e-mail - Do e-mail!"

Det endret holdningen min til e-poster, og har gjort at jeg nå ikke går inn i innboksen min for å sjekke, eller bare lese. Jeg går inn for å gjøre en handling.

Målet var i starten å komme til bunns i alle e-postene, og ende opp med Inbox Zero. Ingen som ventet på svar fra meg, ingen ting jeg kunne ha glemt, alle e-poster arkivert. For en følelse!

Og for en endring i produktivitet! Det er noe helt annet å gå inn å lese uten mål og mening. Bare for å se om det er noen spennende eller hyggelige e-poster. Tenke at jeg kan svare senere. Når jeg får tid. Når jeg har lyst. En vakker dag...

Innboksen min var full av diverse e-poster. Jeg startet på toppen(du kan godt starte i bunnen eller et eller annet sted i midten. Gamle e-poster krever mest sannsynlig ikke noe handling fra deg, og det går raskt å slette/arkivere).

Sett av tid til e-post i kalenderen din. Ta litt hver dag. For hver e-post må du ta et valg:

  • Kaste? Kast med en gang. Kommer du ikke til å trenge å lese den igjen er det ingen grunn til å ta vare på den.
  • Svare? Svar med en gang om du ikke trenger mer info eller lang tid.
  • Arkivere? Trenger ikke svare eller utføre noe, men kan måtte trenge å lese den igjen - arkiver. I en stor mappe som heter arkiv, eller i et mappesystem.
  • Reklame du ikke vil ha? Meld deg av, deretter slett.
  • Gir e-posten deg en oppgave med større tidsomfang? Sett av tid til når oppgaven skal gjøres. Jeg lar disse oppgave bli liggende igjen i innboksen, men du kan også ha en egen mappe med ting du jobber med akkurat nå.

Det er enklere å være effektiv når det er få e-poster i innboksen.

Jeg er så glad for at jeg kom over konseptet inbox zero og innførte nye e-post-rutiner for meg selv. De største oppgavene i firmaet mitt får jeg ikke på e-post, og jeg kan derfor ikke bruke innboksen min som en to do-liste.

Så jeg starter dagen med noe annet. Og når jeg kommer til e-post-punktet på to do-lista mi, så åpner jeg e-postprogrammet. Med en helt annen innstilling enn før. Her skal det tas avgjørelser! E-postene er gjort unna på minutter, og jeg kan igjen gjøre noe viktig. Eller ta meg en pause med god samvittighet.

Jeg har sluttet å sjekke e-post om kvelden eller i helgene. Hvis jeg ikke har tenkt å faktisk svare, slette, arkivere eller jobbe med oppgaver jeg har fått på e-post. Det er unødvendig å fylle hodet mitt med problemstillinger og ting jeg egentlig ikke trenger å tenke på før jeg er på kontoret.

Å ha på varsling fra e-postprogrammet kan være nødvendig for noen, men de aller fleste som sender e-post forventer ikke svar fra deg umiddelbart. Kan du skru av notifications og få et bedre forhold til e-post du også? Et lite pling kan ødelegge konsentrasjonen vår og sørge for at vi aldri får fullført oppgaven vi drev med. 

Når innboksen er tom. Det er en god følelse. Du har fullført - du kan heller være produktiv med andre ting. Du vet at det ikke er noen som venter på et svar fra deg. Du vet at det ikke gjemmer seg noe kritisk viktig info under 131 andre e-poster.

FOMO - Fear of missing out

Har du også FOMO? Vi er redde for å gå glipp av ting, og ender opp med å kaste bort veldig masse tid foran skjerm. Sosiale medier, push-varsler på nyheter - appene våre spiller helt bevisst på vår Fear of missing out

Prøv denne øvelsen: 

Neste gang du "slapper av" med mobilen eller surfer på internett, tenk på hva som ville skjedd om du gikk glipp av alt du nå scrollet deg gjennom. Hadde det gjort noe? Var det noe viktig du kom over, eller kunne du fint ha gått glipp av dette?

Digital minimalisme handler ikke om at teknologi ikke er noe bra. Men er vi mer gjennomtenkte så får vi mer ut av den digitale verden

Når vi har masse notifications, det plinger i et sett, vii har push-varsler og flere faner oppe i nettleseren. Vi blir dratt fra det ene til det andre. Vi bruker unødvendig mye tid. Både på det vi skulle ha gjort, som vi forstyrrer oss selv ifra. Men også generelt gjør FOMO at vi bruker mer tid enn vi egentlig liker på nett.

Ta tiden på ting du gjerne sier du ikke har nok tid til- som å trene eller rydde, og sett det opp imot tiden du bruker foran skjermer. 

 

 

Flere ting du kan gjøre for å få et bedre digitalt liv:

På PC:

  1. Hva åpner seg når du skrur på dataen? Velg selv hvilke programmer som skal starte opp, så bestemmer du seg hvor konsentrasjonen din havner.
  2. Velg et rolig bakgrunnsbilde på skrivebordet ditt og rydd opp i filer og dokumenter så det ser ryddig ut.
  3. Ta en gjennomgang av alle dokumenter, filer, programmer, bilder, musikk og alt mulig annet. Slett det du ikke trenger, og lag system på resten.
  4. Har du flere e-postadresser enn en for jobb og en privat? 2 holder. Slett den ene.
  5. Bilder. Slett bilder du aldri kommer til å bruke til noe eller se på. Lag et system for å finne frem til de bildene du trenger, når du trenger dem.
  6. Lag deg nye, gode rutiner. Lukk faner på slutten av dagen, lag en rutine på når du skal ta back-up. Og ikke ha e-postprogrammet oppe hele dagen. I alle fall ikke så den plinger og tar deg ut av konsentrasjonen.

Telefonen:

  1. Slett apper du ikke vil ha
  2. Skru av notifications, og velg selv når du vil besøke de appene du lar være igjen
  3. Gjem apper du vil bruke mindre tid på, eller bruker sjeldent i mapper eller på side 2-3.
  4. Kutt ned på skjermtid. Få mobilen til å si ifra etter en tid, og finn på noe annet enn scrolling!
  5. Lag regler for deg selv. For eksempel ingen mobil når du spiser, ingen PC etter klokken 16, ikke mobil siste timen før leggetid.

Episode 68 av Pengesnakk podcast handler om digital minimalisme og du hører den her.

Lykke til!

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.